2012. április 13., péntek

DosBox alapok

Sziasztok!
A cím elárulja a lényeget, azért írok erről egy cikket, mert sok jó DOS-os játék használatában akadályozott meg a DosBox ismeretének hiánya. Aztán olvastam róla a lambdateam.blog.hu-n a Gyakran Ismételt Kérdéseknél, majd néhány dolgot régi DOS-os emlékeim segítségével kibővítettem. Itt azt írom le, hogy mi kell ahhoz, hogy (feltehetőleg) egy játékot lefuttass vele DOS-os környezetben.
Először is javaslom, hogy a játékot egyszerűség kedvéért a mappájával együtt tedd a főmeghajtóra. Ezután indítsd el a DosBox emulátort, amit az alábbi linkről letölthetsz, telepíthetsz. Megkapod az "eredeti" DOS-os felületet, amin még nem tudsz dolgozni, mert nincs meghajtó csatolva. Ehhez az általad használt meghajtót csatolnod kell a következő módon: mount n m:\. Ez csak egy általános képlet, az 'n' egy általad szabadon választható betűt jelent, ami praktikus, hogy c,d vagy e legyen. Csak később van szerepe. Az 'm' az általad használandó merevlemez betűjele, általában c. Ezzel már csatoltad is a merevlemezt, most meg kell keresned a mappádat, ami ha 6 betűsnél hosszabb, totál más az eredeti nevéhez képest. Egyébként viszont az 1. lépés kicsit máshogy néz ki: ha a mappa neve rövid pl. Doom, akkor egyből így mountolj: mount n m:\doom, tehát egyből a mappát jelöld merevlemeznek. Utána az n:\ parancs következik( az 'n' az előző példában szereplővel azonos). Ebben az esetben a dir parancsot kell beütnöd, ami listázza a fájlokat. Egy EXE vagy COM végű névre van szükséged, melynek a nevét .exe ill. .com nélkül beütve is egyből a játékot indítod, és elvégezted a feladatod.
Más a helyzet a 6 betűnél hosszabb vagy nem angol betűket is tartalmazó mappanevekkel. Itt is átlépsz n:\-rel az 'n' meghajtódra. Ilyenkor (általában) a c:\ meghajtót csatoltad, és hívd így a dir parancsot:
dir k*.*, ahol 'k' a mappa nevének kezdőbetűje. Így már csak az azonos betűvel kezdődő nevű mappáktól kell szétválasztani a megfelelőt, ezt a beazonosítást már neked kell elvégezned. Most célszerű újra csatolni: egy másik betűt adsz meg a mount után, mint amit először használtál (pl.e), és utána meghajtó:\mappanév alakban folytatod. Átlépsz az új mountolás meghajtójára (példámban e), és ezután ütöd be a dir-t. Itt a folytatás már csak a programfájl nevének kiválasztása, és hívása.
Azért célszerű almappát csatolni, nem simán a c-t, mert néhány játék csak így indul el. Egyébként ha a mappád 6 betűnél hosszabb, nem tartalmaz angol betűket, és nem akarsz dir-t használni, hanem egyből akarod azt csatolni, nagyjából megállapítható a DOS mappanévadó-algoritmusa.
  1. Vedd a mappa nevét!
  2. Vond ki belőle a szóközöket!
  3. Vedd az első 6 betűt!
  4. Tedd mögé a ~(alt gr+1) jelet!
  5. Tedd mögé azt a számot, hogy a mappa hanyadik az ugyanígy kezdődőek közül (rendszerint első)
  6. mountold a meghajtót erre a mappára!
Ez is egy megoldás. Remélem, segítettem azoknak, akiknek gondjuk akadt DOS-os programok futtatásával. Köszönöm a figyelmet!
Nemokosch
UI: Nekem sokáig nem esett le: Linuxnál a meghajtó "neve" / (igen, egy per-jel), és az almappáknál is ezt a jelet kell használni a hagyományos \ helyett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése